A könnyűszerkezetes épületek, az ingatlanpiac dinamikus szegmensét képviselik és az építőiparban egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Az ilyen épületek gyors és hatékony építési folyamata, valamint gazdaságossága miatt számos előnnyel járnak. Azonban ahhoz, hogy ezek az épületek valóban megfeleljenek az elvárásoknak, kiemelten fontos a kifizetésük megfelelő szervezése és a reklamációk hatékony kezelése. Ez a cikk bemutatja azokat a lépéseket, amelyek hozzájárulnak a könnyűszerkezetes épületek megrendeléséhez, a kifizetési folyamat gördülékeny lebonyolításához és az esetleges reklamációk sikeres kezeléséhez garázsvásárlás után.
Könnyűszerkezetes Épületek Kifizetése
A könnyűszerkezetes épületek árának rendezése több módon is megvalósulhat. A gyártók felé történő kifizetés történhet egy lépésben is, amennyiben az épület SZTENDERD vagy PRÉMIUM kivitelű. Ám komolyabb értékű és egyedi épületek esetén előleg fizetése is feltétel lehet. Sok esetben – főleg a külföldi gyártóktól rendelt épületek esetében, magyarországi képviselő vagy közvetítő segít a projektben. A szakszerű szervezés meghatározza a kivitelezési folyamat hatékonyságát, hosszát és a végleges eredmény minőségét is, egyben a helyi hivatalos céges képviselet biztosítékot is nyújt a megrendelő számára. Több magyarországi cég is arra szakosodott, hogy a külföldi gyártó által fel nem vállalható folyamatokat átvegye és az egyeztetéseket megtegye, ezzel biztosítva minden fél részére, hogy az épület gyártása, telepítése és kifizetése rendben megtörténjen. Az alábbiakban néhány fontos lépést mutatunk be megfelelő kifizetési folyamat kialakításához.
Alapos előkészület és költségtervezés
A telepítés megkezdése előtt mindenképp rendelkezni kell már elkészült alappal, így annak költségeit is bele kell kalkulálni a felhasználható keretbe. A pontosan felmért és rögzített kifizetések alapján készített kalkuláció lehetővé teszi, hogy a megrendelő hatékonyan gazdálkodjon a rendelkezésére álló forrásokkal és elkerülje a költségtúllépést. Utólagos vagy részletfizetést nem kínálnak a gyártók. Néhány esetben az előrefizetéssel sikeresen elkerülhető az árfolyam változással járó kockázat. A számlázás történhet nyugta vagy bruttó számla formájában. A nettó elszámolás csak a VIES rendszerben regisztrált, nemzetközi adószámmal rendelkező adóalanyok részére elérhető és csak a SZTENDERD és PRÉMIUM kivitelű épületek épületeknél bizonyos esetekben. Ennek az az oka, hogy a különböző kivitelek miatt több szerződött gyártópartnerrel is dolgozunk eltérő fizetési és számlázási feltételek mellett. Kérdezz bátran, ha ennek kapcsán kérdésed merülne fel.
A már legyártott épületek raktározására nincs lehetőség. A megrendelt épület teljes árát, minden esetben legkésőbb a telepítés napján ki kell egyenlítenie a vásárlónak. Ez több módon és formában is megtörténhet.
Fizetési módok könnyűszerkezetes épület telepítésénél
- Forintos kifizetés készpénzben a telepítéskor:
SZTENDERD és PRÉMIUM kivitelű épületeknél legtöbb esetben az épület árát a telepítéskor érkező szerelők részére készpénzben is átadhatjuk, a náluk lévő, előre egyeztetett nyugta vagy (bruttó/nettó) számla alapján. A fizetést ez esetben a helyszínen nem lehet kártyával vagy utalással rendezni, mivel a gyártó az előre egyeztetett módon történő fizetési módot szerepelteti a dokumentációban – ettől eltérni ilyenkor már nem lehetséges. - Utalás bankszámlára a megadott pénznemben:
Alapvetően minden kivitel esetében választható az átutalásos kifizetés. Amennyiben a készpénzes fizetés összege elér egy adott értékhatárt (jogszabályban meghatározott készpénzben már nem átvehető mennyiséget), mindenképp utalással kell rendezni a kifizetést. A DELUX és DELUX szigetelt kivitelű épületek árát minden esetben, kizárólag utalással van lehetőség kifizetni. - Osztott fizetés:
Nagyobb értékű épületek esetén legalább 50% előleg megfizetése szükséges banki átutalás formájában a gyártás elindításához. Értékesebb DELUX vagy DELUX szigetelt épületek és garázssorok megrendelésének legyártását a gyártópartnereink nem vállalják előleg megfizetése nélkül, mivel az esetleges meghiúsulással komoly anyagi veszteséget szenvednének el. Ennek elkerülése úgy történik, hogy a telepítés előtti időszakban egyeztetett formában, proforma számla kiküldésével legalább 50% előlegbekérés történik. Ez az összeg biztosítékot jelent a rendelés kivitelezésének megkezdéséhez, az alapanyag beszerzéséhez. A gyártó nem saját forrásból indítja el a projektet. A fennmaradó 50% megfizetése telepítéskor, jellemzően a kiérkezéskor és a szerelés indításakor szükséges. Természetesen minden esetben választható a 100%-os előreutalás is, ami könnyebbséget jelenthet (nem kell a telepítés napján bajlódni a második utalással), illetve sok esetben alacsonyabb utalási költséget is az ügyfelek számára (sok pénzintézet kínál maximalizált utalási díjat, így azt csak egy utalásra után kell megfizetni).
ReklamációKezelés Könnyűszerkezetes Épületeknél
Bár a könnyűszerkezetes építési módszerek általában magas minőségű végeredményt nyújtanak, reklamációk ettől függetlenül még előfordulhatnak. A könnyűszerkezetes épületek telepítése során fontos a minőség ellenőrzése az átvételkor. Az alapos felülvizsgálat segít az időben történő hibafelismerésben és a minőségi munkavégzés biztosításában, ami csökkenti a reklamációk lehetőségét és a később felmerülő költségeket. A szerelés közben is sok lehetőség van korrekcióra, ám lehetnek olyan problémák is, melyeket a szerelők nem tudnak azonnal a helyszínen kezelni. A sikeres reklamációkezelés kulcsfontosságú az ügyfelek elégedettségének biztosításában és az építőipari vállalkozás hírnevének megőrzésében. Ennek mikéntjének és minőségének áttekintéséhez, érdemes az internetes felületeken tájékozódni, még a megrendelés előtt. A következőkben néhány lépést vázolunk a hatékony reklamációkezeléshez.
- Hatékony ügyfélkommunikáció:
A reklamációk megoldásában, az ügyfelekkel való hatékony kommunikáció és nyitott párbeszéd kulcsfontosságú. A vállalkozásnak vagy képviselőjének, időben és megfelelő módon kell válaszolnia az ügyfelek/megrendelők visszajelzésére és panaszaira, lehetőséget kell biztosítania számukra, hogy részletesen bemutassák problémáikat. Ez fokozottan érvényes a tervezési fázisra a könnyűszerkezetes épület megrendelése előtt is. Erről itt tudsz olvasni bővebben: Mire figyeljek egy mobilgarázs telepítésénél? Ha megrendelés folyamatában úgy érzed, hogy nem kapsz megfelelően szakszerű támogatást előzetes kérdéseidre, ne számíts gördülékeny reklamáció kezelésre sem. - Gyorsaság és hatékonyság:
A reklamációk gyors és hatékony kezelése elengedhetetlen a minőség megőrzés szempontjából. Egy vállalkozásnak mihamarabb intézkednie kell a probléma megoldása érdekében, nyomon kell követnie a folyamatot, hogy biztosítsa a panasz teljes körű és kielégítő megoldását. A megfelelő kezeléshez, a megrendelőnek is biztosítania kell a gyártó részére a kért információkat, fényképeket, esetleg videofelvételt. Csak úgy tud felkészülni a kiérkező szerelőcsapat a reklamációs kiszállás kezelésére, ha minden előre látható szerelési anyagot maguknál tudnak. - Helyszíni reklamáció:
A reklamáció kezelése a telepítéskor azonnal is történhet, amennyiben a szerelők visszajelzése alapján van rá a lehetőség. Átbeszélhető, felvázolható a javasolt megoldás, amennyiben a megrendelő vagy annak képviselője a helyszínen tartózkodik és telefonon is elérhető. Ezzel hatékonyan csökkenthető az elhárítási idő is, sok esetben elkerülhető egy megismételt reklamációs kiszállás a gyártó részéről, az épület használatba vehető lesz azonnal.
A felhalmozott tudás, az alapos előkészület, a folyamatok részletes kidolgozása, valamint pontos követése, mind fontos tényező, mely védi a szerződő feleket. A reklamáció kezelés nemcsak a meglévő problémákra koncentrál, hanem a megelőzésre is. Az építő vállalkozásnak állandóan javítania kell a folyamatait és tanulnia a múltbeli hibákból. A rendszeres minőségellenőrzés és a tapasztalatokból való tanulás segít minimalizálni a jövőbeli reklamációk lehetőségét, ezért körültekintően válaszd ki a megrendelni kívánt épület gyártóját, olvass utána a fellelhető vásárlói véleményeknek.